Постинг
17.06.2010 09:44 -
КАТО ДВА ОГЛЕДАЛНИ ОБРАЗА
Автор: elika
Категория: История
Прочетен: 2973 Коментари: 2 Гласове:
Последна промяна: 18.12.2010 18:09
Прочетен: 2973 Коментари: 2 Гласове:
2
Последна промяна: 18.12.2010 18:09
В България има много интересни и уникални места, забележителности, местности дълбоко напоени с духа на великите ни исторически събития.
Един такъв уникален комплекс са манастирите във Великотърновска епархия. Всеки един от тях е съхранил спомена за славните отминали времена, за смелите герои, които са намирали покрив и укритие в тях. Били са хранилище на българския дух и православната вяра.
Трудно е да се каже кой от тях е по-красив или с по-голяма истроческа стойност. Те всички са различни, уникални и са отвоювали своето безспорно място в българската история.
Докато пътува човек с кола по магистралата Велико Търново за Русе, в един момент от двете страни, навътре в горите изникват два манастира. Единият от ляво, другият от дясно.
И двата са сгушени сред обширна зеленина, под вековни скали, сякаш се отразяват един в друг. Ако някой погледне снимки и на двата манастира, без да знае, че са два различни, ще помисли, че става дума за един и същ. Толкова си приличат, но и толкова се различават. Дали някой нарочно е посторил двата манастира да бъдат като огледални образи един на друг или това е просто случайност – не се знае. Но това, което днес е реалност – в далечината Патриаршеският манастир „Света Троица” се оглежда в Мъжкия манастир „Свето Преображение” и обратно.
Преображенският манастир е един от най-големите български манастири, построен през ХІ век, но днес няма запазени постройки от времето на създаване му – сегашните сгради са построени през 19-ти век. В изграждането на манастирския комплекс са участвали и едни от най-известните ни възрожденски майстори - Захари Зограф и Уста Кольо Фичето.
Манастирът носи името на големия господски празник Преображение, който честваме на 6 август всяка година. На този ден Иисус Христос се явил на трима от своите учениците на планината Тавор (Мат. 17:1-5). „Йоан, Петър и Яков познали, че Източник на светлината и Сам нетварна светлина е Той, нашият Бог, а чрез Него се просветляваме неизказано и ние, чрез нас и цялата твар.”
Евангелистите описват тази случка (Лук.9:28-36), (Марк 9:1-9). (Мат.17:1-13): "И след шест дни Иисус взе със Себе Си Петра, Йакова и Йоана, брат му, и възведе ги насаме на висока планина; и се преобрази пред тях: и лицето Му светна като слънце, а дрехите Му станаха бели като светлина. И ето, явиха им се Мойсей и Илия, разговарящи с Него. Тогава Петър проговори Иисусу и рече: „Господи, добре е да бъдем тука; ако искаш, да направим тук три сенника: за Тебе един, за Моисея един и един за Илия.” Докле още той говореше, ето, светъл облак ги засени; и чу се из облака глас, който казваше:
„Този е Моят възлюбен Син, в Когото е Моето благоволение; Него слушайте!” И като чуха това учениците, паднаха ничком и твърде много се уплашиха. Но Иисус, като се приближи, допря се до тях и рече: „Станете и не бойте се!”
А те, като подигнаха очи, не видяха никого, освен едного Иисуса. И когато слизаха от планината, Иисус им заповяда и каза: „Никому не обаждайте за това видение, докле Син Човеческий не възкръсне от мъртвите!” А учениците Му Го попитаха и думаха: защо пък книжниците казват, че първом Илия трябва да дойде? Иисус им отговори и рече: „Илия първом ще дойде и ще уреди всичко; но казвам ви, че Илия вече дойде и го не познаха, а сториха му, каквото си искаха; тъй и Син Човеческий ще пострада от тях.” Тогава учениците разбраха, че Той им говори за Иоана Кръстителя.”
Манастирът е издигнат в красивата скалиста местност близо до с. Самоводене. Някога светата обител е била едно от най-важните културни и просветни средища от времето на Второто българско царство, а днес е един от най-ценните паметници на архитектурата и изкуството в България.
Манастирът е изграден през XI век и първоначално бил метох на Ватопедския манастир в Света Гора. През 1360 г., по времето на цар Иван Александър, манастирът получава автономност. Легенди свързват Преображенския манастир с ктиторството на втората му жена Царица Теодора-Сара и на сина им цар Иван Шишман. Поради това манастирът е известен още като Сарин или Шишманов манастир.
След падането на България под турско робство манастирът неколкократно е опожаряван и плячкосван от турците, а в последствие е разрушен напълно. Векове след това, през 1825 г., светата обител е изградена отново от отец Зотик, с помощта и средствата на родолюбиви българи. През 1832 г. с ферман от султана е издействано възстановяването и построяването на нова църква. Строежът на църквата е завършен от Уста Колю Фичето през 1834 г. Тя е триапсидна, кръстовидна, еднокуполна възрожденска сграда със закрита нарктика.
Манастирът е възстановен изцяло през 1882 г., благодарение участието на двамата колоси на Българското национално Възраждане - Уста Колю Фичето и Захари Зограф.
В продължение на три години (1849-1851) самоковският майстор-иконописец Захарий Зограф рисува стенописите и иконите в главната манастирска църква. На най-видно място, върху южната външна стена на олтарната абсида, той изписва монументалните стенописи "Страшният съд" и "Колелото на живота", за да внуши на посетителите преходността на човешкото съществуване. Ценни са и фреските "Рождество Богородично", "Успение Богородично", "Тайната вечеря". Редом с образите на Св. св. Кирил и Методий майсторът е изписал и своя автопортрет. Цялата пищна външна украса днес е ценен паметник на живописното изкуство от Възрожденската епоха. Паметник на българското дърворезбено изкуство е и позлатеният иконостас.
От 1858 г. до 1863 г. Уста Колю Фичето изгражда камбанарията, част от жилищните сгради и главния манастирски вход. Изграден е и подземният параклис "Св. Андрей Първозвани". През 1863 г. върху него е завършен строежът на малката църква "Благовещение", също от Уста Колю Фичето. Иконите в църквата са дело на приемника на Захари Зограф - първият академично школуван български художник Станислав Доспевски. В западната част на манастирския комплекс се издига камбанарията със седемте камбани, една от най-хубавите звънарници, създадени от майстор Колю Фичето. Съборната църква “Свето Преображение” също датира оттогава. Строежът й започва майстор Димитър Софиянлията (впоследствие заловен и обесен от османските нашественици заради участието му във Велчовата завера), а е напълно завършена от майстор Кольо Фичето. Тя е с уникална архитектура, на която трудно може да бъде намерен аналог в някой от другите български манастири. Впечатлява и живописната украса, създадена от видния български живописец Захари Зограф. Интерес предизвиква и майсторската дърворезба от 19-ти векна име “Царските двери”. Монашеските сгради с обширни чардаци, също дело на Уста Кольо Фичето. В тях отново се откроява възрожденския стил. През 1848 г. Отец Матей приема монашеството в Преображенски манастир. В Светата обител през 1940 г. е погребан изтъкнатия търновски учител, художник и общественик Димитър Багрилов, който е направил герба на Велико Търново. Преображенската света обител е играла важна роля в борбата на българския народ за църковна и национална независимост. Била е културно-просветен център и убежище за много родолюбиви българи и революционери, а през годините на Руско-турска освободителна война манастирът е превърнат в болница.
Днес в светата обител има библиотека и музейна експозиция, в които се съхраняват реликвите на манастира: книжа, исторически документи, ценни средновековни български книги и икони, както и други произведения на приложното изкуство. Преображенският манастир е национален паметник на архитектурата и изкуството. Манастирът днес е действащ, мъжки. Преди 25 г. пада огромен къс скала и руши част от манастира, но остава непокътната църквата. За тези времена напомнят големите късове скали, които битуват от онези времена в двора на светата обител.Преди да се случи това бедствие в съседство е имало още две по-малки църкви. За съжаление те са унищожени от срутването на скалните маси. Не само, че никой човек не е пострадал, но и храмът остава непокътнат. До ден днешен скалата стои там, където я бе спряла Божията десница - на сантиметри от абсидата. Камбанарията и манастирските постройки остават непокътнати. И слава на Бога, защото скалите са щели да унищожат такива безценни стинописи и архитектурата на манастира.
„Видът на скалата е монументален. Свещен паметник на умиреното творение, осмислено и осветено от Божията премъдрост, за коятоняма случайности, няма тъмни и слепи сили, няма нито безсмислена разруха, нито безсмислен градеж.”, пишат журналисти. „Грохотът е отзвучал. Спомняме си за Свети пророк Илия, който не открил Божието присъствие в бученето на стихиите. Бог му се явил в тихия ветрец. Сега познаваме това явление и във величествения покой на притихналата скала. Тя сега е преобразена...” Днес монасите се грижат за манастира, вървят усилени ремонтни работи, отглеждат пчели. От кошерите се лее вкусен чист мед с цвят на кехлибар.
Преображенският манастир е един от най-големите български манастири, построен през ХІ век, но днес няма запазени постройки от времето на създаване му – сегашните сгради са построени през 19-ти век. В изграждането на манастирския комплекс са участвали и едни от най-известните ни възрожденски майстори - Захари Зограф и Уста Кольо Фичето.
Манастирът носи името на големия господски празник Преображение, който честваме на 6 август всяка година. На този ден Иисус Христос се явил на трима от своите учениците на планината Тавор (Мат. 17:1-5). „Йоан, Петър и Яков познали, че Източник на светлината и Сам нетварна светлина е Той, нашият Бог, а чрез Него се просветляваме неизказано и ние, чрез нас и цялата твар.”
Евангелистите описват тази случка (Лук.9:28-36), (Марк 9:1-9). (Мат.17:1-13): "И след шест дни Иисус взе със Себе Си Петра, Йакова и Йоана, брат му, и възведе ги насаме на висока планина; и се преобрази пред тях: и лицето Му светна като слънце, а дрехите Му станаха бели като светлина. И ето, явиха им се Мойсей и Илия, разговарящи с Него. Тогава Петър проговори Иисусу и рече: „Господи, добре е да бъдем тука; ако искаш, да направим тук три сенника: за Тебе един, за Моисея един и един за Илия.” Докле още той говореше, ето, светъл облак ги засени; и чу се из облака глас, който казваше:
„Този е Моят възлюбен Син, в Когото е Моето благоволение; Него слушайте!” И като чуха това учениците, паднаха ничком и твърде много се уплашиха. Но Иисус, като се приближи, допря се до тях и рече: „Станете и не бойте се!”
А те, като подигнаха очи, не видяха никого, освен едного Иисуса. И когато слизаха от планината, Иисус им заповяда и каза: „Никому не обаждайте за това видение, докле Син Човеческий не възкръсне от мъртвите!” А учениците Му Го попитаха и думаха: защо пък книжниците казват, че първом Илия трябва да дойде? Иисус им отговори и рече: „Илия първом ще дойде и ще уреди всичко; но казвам ви, че Илия вече дойде и го не познаха, а сториха му, каквото си искаха; тъй и Син Човеческий ще пострада от тях.” Тогава учениците разбраха, че Той им говори за Иоана Кръстителя.”
Манастирът е издигнат в красивата скалиста местност близо до с. Самоводене. Някога светата обител е била едно от най-важните културни и просветни средища от времето на Второто българско царство, а днес е един от най-ценните паметници на архитектурата и изкуството в България.
Манастирът е изграден през XI век и първоначално бил метох на Ватопедския манастир в Света Гора. През 1360 г., по времето на цар Иван Александър, манастирът получава автономност. Легенди свързват Преображенския манастир с ктиторството на втората му жена Царица Теодора-Сара и на сина им цар Иван Шишман. Поради това манастирът е известен още като Сарин или Шишманов манастир.
След падането на България под турско робство манастирът неколкократно е опожаряван и плячкосван от турците, а в последствие е разрушен напълно. Векове след това, през 1825 г., светата обител е изградена отново от отец Зотик, с помощта и средствата на родолюбиви българи. През 1832 г. с ферман от султана е издействано възстановяването и построяването на нова църква. Строежът на църквата е завършен от Уста Колю Фичето през 1834 г. Тя е триапсидна, кръстовидна, еднокуполна възрожденска сграда със закрита нарктика.
Манастирът е възстановен изцяло през 1882 г., благодарение участието на двамата колоси на Българското национално Възраждане - Уста Колю Фичето и Захари Зограф.
В продължение на три години (1849-1851) самоковският майстор-иконописец Захарий Зограф рисува стенописите и иконите в главната манастирска църква. На най-видно място, върху южната външна стена на олтарната абсида, той изписва монументалните стенописи "Страшният съд" и "Колелото на живота", за да внуши на посетителите преходността на човешкото съществуване. Ценни са и фреските "Рождество Богородично", "Успение Богородично", "Тайната вечеря". Редом с образите на Св. св. Кирил и Методий майсторът е изписал и своя автопортрет. Цялата пищна външна украса днес е ценен паметник на живописното изкуство от Възрожденската епоха. Паметник на българското дърворезбено изкуство е и позлатеният иконостас.
От 1858 г. до 1863 г. Уста Колю Фичето изгражда камбанарията, част от жилищните сгради и главния манастирски вход. Изграден е и подземният параклис "Св. Андрей Първозвани". През 1863 г. върху него е завършен строежът на малката църква "Благовещение", също от Уста Колю Фичето. Иконите в църквата са дело на приемника на Захари Зограф - първият академично школуван български художник Станислав Доспевски. В западната част на манастирския комплекс се издига камбанарията със седемте камбани, една от най-хубавите звънарници, създадени от майстор Колю Фичето. Съборната църква “Свето Преображение” също датира оттогава. Строежът й започва майстор Димитър Софиянлията (впоследствие заловен и обесен от османските нашественици заради участието му във Велчовата завера), а е напълно завършена от майстор Кольо Фичето. Тя е с уникална архитектура, на която трудно може да бъде намерен аналог в някой от другите български манастири. Впечатлява и живописната украса, създадена от видния български живописец Захари Зограф. Интерес предизвиква и майсторската дърворезба от 19-ти векна име “Царските двери”. Монашеските сгради с обширни чардаци, също дело на Уста Кольо Фичето. В тях отново се откроява възрожденския стил. През 1848 г. Отец Матей приема монашеството в Преображенски манастир. В Светата обител през 1940 г. е погребан изтъкнатия търновски учител, художник и общественик Димитър Багрилов, който е направил герба на Велико Търново. Преображенската света обител е играла важна роля в борбата на българския народ за църковна и национална независимост. Била е културно-просветен център и убежище за много родолюбиви българи и революционери, а през годините на Руско-турска освободителна война манастирът е превърнат в болница.
Днес в светата обител има библиотека и музейна експозиция, в които се съхраняват реликвите на манастира: книжа, исторически документи, ценни средновековни български книги и икони, както и други произведения на приложното изкуство. Преображенският манастир е национален паметник на архитектурата и изкуството. Манастирът днес е действащ, мъжки. Преди 25 г. пада огромен къс скала и руши част от манастира, но остава непокътната църквата. За тези времена напомнят големите късове скали, които битуват от онези времена в двора на светата обител.Преди да се случи това бедствие в съседство е имало още две по-малки църкви. За съжаление те са унищожени от срутването на скалните маси. Не само, че никой човек не е пострадал, но и храмът остава непокътнат. До ден днешен скалата стои там, където я бе спряла Божията десница - на сантиметри от абсидата. Камбанарията и манастирските постройки остават непокътнати. И слава на Бога, защото скалите са щели да унищожат такива безценни стинописи и архитектурата на манастира.
„Видът на скалата е монументален. Свещен паметник на умиреното творение, осмислено и осветено от Божията премъдрост, за коятоняма случайности, няма тъмни и слепи сили, няма нито безсмислена разруха, нито безсмислен градеж.”, пишат журналисти. „Грохотът е отзвучал. Спомняме си за Свети пророк Илия, който не открил Божието присъствие в бученето на стихиите. Бог му се явил в тихия ветрец. Сега познаваме това явление и във величествения покой на притихналата скала. Тя сега е преобразена...” Днес монасите се грижат за манастира, вървят усилени ремонтни работи, отглеждат пчели. От кошерите се лее вкусен чист мед с цвят на кехлибар.
Това управление работи срещу България, с...
Саркози загуби битката срещу вуду куклат...
Нима има по-добро изразяване на образа н...
Саркози загуби битката срещу вуду куклат...
Нима има по-добро изразяване на образа н...
Следващ постинг
Предишен постинг
Търсене
Най-четени
1. zahariada
2. radostinalassa
3. leonleonovpom2
4. varg1
5. kvg55
6. wonder
7. planinitenabulgaria
8. mt46
9. sparotok
10. hadjito
11. getmans1
12. stela50
13. zaw12929
14. tota
2. radostinalassa
3. leonleonovpom2
4. varg1
5. kvg55
6. wonder
7. planinitenabulgaria
8. mt46
9. sparotok
10. hadjito
11. getmans1
12. stela50
13. zaw12929
14. tota
Най-популярни
1. shtaparov
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. dobrota
7. vidima
8. ambroziia
9. bojil
10. donkatoneva
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. dobrota
7. vidima
8. ambroziia
9. bojil
10. donkatoneva
Най-активни
1. sarang
2. vesonai
3. radostinalassa
4. lamb
5. samvoin
6. hadjito
7. manoelia
8. bateico
9. mimogarcia
10. sekirata
2. vesonai
3. radostinalassa
4. lamb
5. samvoin
6. hadjito
7. manoelia
8. bateico
9. mimogarcia
10. sekirata