Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
15.07.2010 14:12 - Георг Фридрих Хендел - 325 години от рождението на великия композитор
Автор: elika Категория: История   
Прочетен: 11209 Коментари: 6 Гласове:
4

Последна промяна: 18.12.2010 18:41

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
image На 23 февруари 1685 г.  в Саксонския град Хале в Германия се ражда Георг-Фридрих. В същата година се раждат Бах и Скарлати. Така на Земята се появяват трима бъдещи велики музиканти и творци, които ще ни завещаят огромно музикално и духовно наследство в различните музикални  жанрове на Барока.  
image
Фридрих Хендел е първородният син в семейството на лекаря Георг Хендел и почти тридесет години по-млада му съпруга Доротеа Тауст. Хендел израства в буржоазна среда. Представителният дом на композитора е запазен и до днес като културен паметник в центъра на град Хале.  Като дете Георг Хендел често придружава баща си при посещенията му в резиденцията на херцога на Саксония Йохан Адолф I. Там той се учи да свири на орган. Освен, че свири, малкият Фридрих обича и да  прави музикални импровизации.   Така импровизирайки, на 9-годишна възраст  започва и да композира музика. Херцогът бързо забелязва големия талант на момчето. Въпреки необикновената дарба на Фридрих, баща му   предпочита синът му да не се отдава изцяло на музиката. Защото в епохата, в която живее, се оказва, че  музиката не би могла да му даде добре осигурено бъдеще.  По настояване на своя баща  Фридрих започва да учи право в Университета в Хале през 1702 г. Но музиката го влече много повече от скучните правни теории и веднага след смъртта на баща си изоставя правото и се насочва отново към нотите. Става щатен органист в местната калвинистка катедралата  в Хале. Още тогава получава обществено признание като музикант.  От първия си учител Фридрих - Вилхелм Захоу, ръководител на църковния хор, Фридрих Хендел усвоява тънкостите на църковната музика.
Една година по-късно се мести в Хамбург и става цигулар в оперния оркестър на Хамбургската опера. 20-годишен пише първата си опера „Алмира”. През 1705 г. поставя „Алмира“ на Хамбургска сцена. Едва шест седмици след премиерата на „Алмира” представя  втората си опера „Нерон“ отново на Хамбургска сцена. Две години по-късно, пак там, са премиерите на още две нови опери - „Дафне“ и „Флориндо“.
След огромния успех на „Алмира” в периода 1707  - 1709 г. Фридрих  Хендел живее и твори в Италия (родината на музиката),  където се усъвършенства като композитор.  В Рим  е покровителстван лично от папата.
В продължение на няколко години пише и представя своите „италиански опери” с антични и исторически сюжети за сцените в Рим, Венеция и Флоренция -  „Родриго“ и „Агрипина“, ораториите „La Resurrezione”
(„Възкресение”) и „Il Trionfo del Tempo e del Disinganno” („Триумфът на Времето и Правдата“).

През 1703 г. Рим е разтърсен от голямо земетресение и папата забранява оперните представления. На сцената  започва да се налага друг жанр – ораториите.

През 1708 година Хендел представя на римска сцена ораторията „Месия" с огромен успех. Оригиналните музикални нюанси отличават творбите на Хендел от тези на неговите съвременници Вивалди и Скарлати и му носят успех и слава. От Рим той пише музика за цяла Европа: църковна музика, кантати, оратории, оркестрова и камерна музика. Но най-голям и траен успех му носи операта „Агрипина", която Хендел композира за Венеция. Италианската публика е пленена до такава степен от творбата на Хендел, че на всяко представление бурните аплодисменти са придружени от викове: „Да живее саксонецът."

През 1710 г. Фридрих Хендел се завръща в Германия и за кратко време заема длъжността главен капелмайстор в Хановър. И в Хановър  се радва на голям успех, има богати, щедри и интелигентни спонсори.


image
  Към края на 1710 г. Хендел заминава за  Лондон. През 1712 г. се заселва за постоянно и става дворцов композитор на Кралица Анна с годишна заплата от Ј 200.

 През 1711 г. с голям успех е представена неговата опера „Риналдо“, която е един от шедьоврите му. През 1726 г. за пръв път е изпълнена неговата опера  „Сципион“.

През 1726 г., в качеството на придворен композитор, Хендел  трябва да напише четири химна за коронацията на Крал Джордж II. В периода 1719 - 1728 г. Фридрих Хендел е назначен за директор на Кралската музикална академия, за която пише близо 20 произведения, сред които „Юлий Цезар“ и „Александър“. Дълго време работи в Кралската опера на Ковънт Гардън, където са поставени за пръв път много от неговите опери. За нея пише оперите „Алцина“, „Ариоданте“, операта-балет „Аталанта“, пасторала „Ацис, Галатея и Полифем“. Други по-известни произведения на Хендел от този период са оперите „Роделинда“, „Тамерлан“, „Ксеркс“, „Адмето“, „Фарамондо“, „Идоменей“ и ораториите „Херкулес“, „Самсон“, „Юда Макавей“, „Теодора“, „Естер“. С голяма популярност се ползват неговите инструментални произведения „Музиката на водата“ и „Фойерверкова музика“, двата сборника с „Кончерти гросо“, оп. 3 и оп. 6 и концертите за орган. На 13 февруари 1726 г. композиторът получава  британско гражданство, а година след това основава своя оперна компания, която се бори с конкурентните италиански трупи, по онова време, завладели английската столица. Англичаните и досега считат Хендел за свой национален класик, наред с Хенри Пърсел, Бритън и Елгар.   През 1733 г. в Оксфорд му предлагат титлата „Доктор хонорис кауза”, но той я отказва. Макар всички негови произведения да жънат нечуван успех, в личен план Хендел е обичал да слуша един не толкова известен откъс от „Теодора” – „Тя видя хубавия младеж”. Известно е, че е ценял високо и се е вдъхновявал от автори като Алесандро Скарлати, Лоти, Гаспарини, Бонончини, Алесандро Страдела – главно италианци. Всъщност музиката му е оригинален синтез между италианското и немското начало. Обичал е също и Телеман, който е бил негов приятел, а също и приятел на Бах. Възхищавал се е и от англичаните Блоу и Пърсел.   След поредица от опери Хендел се отказва от сценичния жанр и се посвещава почти изцяло на ораторията. Създава внушителен брой вокално-симфонични творби предимно по библейски и евангелски сюжети. Сред тях, без съмнение, най-известна е ораторията, посветена на Исус, „Месия” за солисти, голям хор и оркестър, представена за първи път с огромен успех в столицата на католическа Ирландия Дъблин през 1742 г.

image
  Девет години след този триумф Хендел започва бавно да губи зрението си и това намалява продуктивността му като композитор. Една английска авторка, Стефани Пан публикува интересна статия  в сп. „Ню Сайънтист”. Според нея заболяването на Хендел е причинено от мозъчен инсулт, който съкратил творческия му живот с близо две десетилетия, защото Хендел притежавал огромна дарба и завидна работоспособност. Но прекаленият му апетит (бил е голям чревоугодник), неспазването на най-елементарен здравословен режим, както и системното отравяне с козметичните средства от епохата (пудри, помади, перуки), съдържащи олово, са изиграли своята лоша роля. А и основното лечение по онова време се е изчерпвало само с кръвопускане.

След рязкото влошаване на състоянието му и предчувствието за близката смърт, Хендел се отказва окончателно от операта и композира само църковна музика. Вдъхновяват го трагичните истории и герои от Светото писание. Така създава последните си и най-силни опуси: „Израил в Египет”, „Йефта”, „Саул”, „Соломон”. Наскоро голямата звукозаписна компания „Филипс” ги издаде в комплект от 9 диска под диригентството на Сър Джон Елиът Гардинър, който взема участие на фестивала „Мартенски дни”.

През 1752 е премиерата на последната му голяма оратория – „Йефта”.

Напълно ослепял, намира вечен покой на 14 април 1759 г., през Великденската седмица. Погребан е в Уестминстърското абатство в Лондон. Това е знак за голямата признателност на англичаните към неговия огромен талант и безспорен принос за развитие на музикалното изкуство в страната.


image
Хендел завещава на света огромно музикално – културно, неоценимо богатство. Композициите му  включват 42 опери, 29 оратории и повече от 120 кантати, трио и дуети (общо около 2000 арии), камерна музика, голям брой църковни произведения, оди и серенади и 16 концерта за орган.

Ораторията „Месия“ се превръща в най-известното му произведение,  а  нейния хор „Алелуя“, е сред най-популярните произведения за хорална музика. И днес се свири често около Коледа. Също популярни са опус 3 и 6 на кончерти гроси и концертът за орган и оркестър „Кукувицата и славеят“, където отделни музикални пасажи са свирени така, че да наподобяват вокалните обхвати на двете птици.

Всяка година се провежда фестивал на Хендел в гр. Хале, Германия.   По мнение на музикалните специалисти,  творчеството на Хендел все още не е достатъчно познато в България. Освен двете учебни постановки в Музикалната консерватория на „Ксеркс”, нито една от прекрасните му 46 опери, дори и най-прочутите: „Риналдо”, „Цезар и Клеопатра”, „Радамисто”, „Тамерлан” все още не са показвани на българска сцена.  От неговите 32 оратории е позната  единствено „Месия”, реализирана блестящо от Добрин Петков в Пловдив преди около 20  години.   През 2009 г., която е и годината, посветена  на Хендел (250 години от смъртта му), Българско Mузикално Cдружение и Farenah Concept представиха на ексклузивно събитие четири от Кончерти гросите на двамата майстори в изпълнението на Камерен оркестър ,,Студио Примо’’, под диригентството на Илия Михайлов. През 2010 г.  продължава това начинание, изпълнявайки интеграла на кончерти гросите от Хендел и Корели (което ще бъде и първото им цялостно представяне в България) или общо 24 произведения интерпретирани в шест вечери, по четири на концерт. Концертите ще се състоят в Католическата катедрала „Свети Йосиф” в центъра на София.   Източници:   Маркъс Уийкс „За музиката накратко”, изд. Рива, 2008   Българско музикално сдружение Дитер Давид Шолц/ Йорданка ЙордановаDW-World.de,   Култура и общество/08.04.2009,  Георг Фридрих Хендел - класика от Хале до Рим     Снимки:  Интернет   Подготвиха: Елена Колева и Ивелина Колева



Авторски материал - при нарушение на авторските права, ще бъде търсена законовата отговорност от виновните лица!


Тагове:   композитор,


Гласувай:
4



1. tili - Много хубав
15.07.2010 14:42
материал! Благодаря за инфото, Хендел е любимият ми композитор от епохата.
цитирай
2. gatekeeper - :)
15.07.2010 14:54
Добре е да има, кой да ни напомня за великите композитори.
цитирай
3. veselinka - Браво за хубавия материал!
16.07.2010 07:27
Прекрасно подготвен постинг и чудесно допълнен с интересни снимки!
цитирай
4. elika - С благодарност на всички, които са харесали написаното от нас!
16.07.2010 07:29
Великите личност са гордост за цялото човечество!
цитирай
5. анонимен - adelina
11.11.2010 16:26
Za men Hendel e nai-velikiq kompozitor i ne moga da jiveq bez muzikata mu!!!Obojavam hendelovite concerti grossi!-)))))))
цитирай
6. анонимен - super
20.02.2011 11:38
Blagodarq za informaciqta....
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: elika
Категория: Хоби
Прочетен: 3666593
Постинги: 856
Коментари: 1260
Гласове: 2402
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031