Постинг
15.06.2010 10:05 -
ЛЕОНАРДО ДА ВИНЧИ - ЧАСТ 2
Милано по онова време е един от най-богатите италиански градове. За официален негов управник е смятан Джан Галеацо Сфорца, но фактически управлява неговият чичо Лудовико Сфорца, наричан Моро. Към неговия двор както и към двора на Медичите се стичат поети, хуманисти, учени. Характерът на научната среда обаче е малко по-различен от този във Флоренция. Във Флоренция на почит са поезията и философията, докато в Милано с по-голям авторитет се ползват математическите и природните науки. Миланските херцози отделят голямо внимание на инженерството.
През 1482 г. Леонардо се обръща към Лудовико Моро с писмо, в което му предлага услугите си като инженер. В това писмо Леонардо описва всевъзможни проекти на подвижни мостове, бойни машини, артилерийски оръдия, както и предлага услугите си като архитект, скулптор и живописец. В края на писмото младият учен хвърля предизвикателство всекиму, който би се осмелил да се усъмни в неговите таланти: „А ако нещо от гореказаното би се сторило някому невъзможно и неизпълнимо, изразявам пълната си готовност да произведа опит във Вашия парк или на място, което е угодно на Ваша светлост, на когото се поверявам най-смирено“. Леонардо е зачислен в състава на колегията от инженери на херцога. В Милано той се проявява като военен инженер, архитект, хидротехник, скулптор, живописец, но характерно е, че в документите от този период отначало той е наричан „инженер“, а после „художник“.
Още в първите месеци на своето пребиваване в Милано, Леонардо се заема непосредствено с всички отрасли на военната техника. Записките и рисунките му от това време са като че ли реализация на програмата, която е изложена в писмото до Лудовико Моро: преустройство на укрепленията на Миланския дворец, обсадни приспособления, подвижни стълби, тарани и др.
През 1487-1490 г. той участва в конкурса за построяване купола на Миланската катедрала. Запазен е проектът на писмото, съпровождащо представения от Леонардо модел. Въпреки че не е одобрен за ръководител на строежа, работата по тази поръчка е от голямо значение за творческата биография на Леонардо. Тъкмо към това време се отнасят голям брой рисунки, които показват колко настойчиво е размишлявал върху проблемите на куполния скелет и над различните форми на архитектурните му решения. През времето прекарано в Милано Леонардо разработва различни скици и бележки по строителна механика, теория на дъгите и сводовете. Леонардо теоретично и експериментално разработва казуси от съпротивление на материалите и в това отношение става предшественик на Галилео Галилей. По-късно той замисля специални трактати за пукнатините в стените и средствата за преодоляването им. Голямо място в творчеството на Леонардо да Винчи заемат хидротехническите проекти. Политическите и икономическите условия били такива, че тези замисли не са осъществени докато е жив. Подобни проекти Леонардо обмисля във Флоренция, Милано, Рим и дори на преклонна възраст във Франция. Докато е в Милано той се занимава с проблемите за напояване на „Ломелина“ — безплодна местност около Милано, където са разположени именията на Моро. През 1494 - 1498 г. Леонардо ръководи изграждането на канала в Мартезана, като го довежда до вътрешния ров на Милано.
В Милано Леонардо се сближава с прочутия архитект Браманте (1444 - 1514), който по това време работи също като инженер и художник на херцога. Несъмнено Леонардо започва да се занимава с анатомия, още докато учи при Верокио. Но едва в Милано в периода 1487 - 1495 г. започва да гради първите големи планове за анатомически изследвания. По това време вниманието му е насочено към изследване на нервната система. През този период Леонардо създава и прочутата „Тайна вечеря“ в столовата на манастира „Санта Мария де ла Грацие“. По време на работата експериментира с боите, което се отразява пагубно за картината. Други прочути картини от този период са „Дамата с хермелина“ и „Мадона Лита“.
През 1482 г. Леонардо се обръща към Лудовико Моро с писмо, в което му предлага услугите си като инженер. В това писмо Леонардо описва всевъзможни проекти на подвижни мостове, бойни машини, артилерийски оръдия, както и предлага услугите си като архитект, скулптор и живописец. В края на писмото младият учен хвърля предизвикателство всекиму, който би се осмелил да се усъмни в неговите таланти: „А ако нещо от гореказаното би се сторило някому невъзможно и неизпълнимо, изразявам пълната си готовност да произведа опит във Вашия парк или на място, което е угодно на Ваша светлост, на когото се поверявам най-смирено“. Леонардо е зачислен в състава на колегията от инженери на херцога. В Милано той се проявява като военен инженер, архитект, хидротехник, скулптор, живописец, но характерно е, че в документите от този период отначало той е наричан „инженер“, а после „художник“.
Още в първите месеци на своето пребиваване в Милано, Леонардо се заема непосредствено с всички отрасли на военната техника. Записките и рисунките му от това време са като че ли реализация на програмата, която е изложена в писмото до Лудовико Моро: преустройство на укрепленията на Миланския дворец, обсадни приспособления, подвижни стълби, тарани и др.
През 1487-1490 г. той участва в конкурса за построяване купола на Миланската катедрала. Запазен е проектът на писмото, съпровождащо представения от Леонардо модел. Въпреки че не е одобрен за ръководител на строежа, работата по тази поръчка е от голямо значение за творческата биография на Леонардо. Тъкмо към това време се отнасят голям брой рисунки, които показват колко настойчиво е размишлявал върху проблемите на куполния скелет и над различните форми на архитектурните му решения. През времето прекарано в Милано Леонардо разработва различни скици и бележки по строителна механика, теория на дъгите и сводовете. Леонардо теоретично и експериментално разработва казуси от съпротивление на материалите и в това отношение става предшественик на Галилео Галилей. По-късно той замисля специални трактати за пукнатините в стените и средствата за преодоляването им. Голямо място в творчеството на Леонардо да Винчи заемат хидротехническите проекти. Политическите и икономическите условия били такива, че тези замисли не са осъществени докато е жив. Подобни проекти Леонардо обмисля във Флоренция, Милано, Рим и дори на преклонна възраст във Франция. Докато е в Милано той се занимава с проблемите за напояване на „Ломелина“ — безплодна местност около Милано, където са разположени именията на Моро. През 1494 - 1498 г. Леонардо ръководи изграждането на канала в Мартезана, като го довежда до вътрешния ров на Милано.
В Милано Леонардо се сближава с прочутия архитект Браманте (1444 - 1514), който по това време работи също като инженер и художник на херцога. Несъмнено Леонардо започва да се занимава с анатомия, още докато учи при Верокио. Но едва в Милано в периода 1487 - 1495 г. започва да гради първите големи планове за анатомически изследвания. По това време вниманието му е насочено към изследване на нервната система. През този период Леонардо създава и прочутата „Тайна вечеря“ в столовата на манастира „Санта Мария де ла Грацие“. По време на работата експериментира с боите, което се отразява пагубно за картината. Други прочути картини от този период са „Дамата с хермелина“ и „Мадона Лита“.
Търсене
Най-четени
1. zahariada
2. radostinalassa
3. leonleonovpom2
4. varg1
5. mt46
6. wonder
7. kvg55
8. planinitenabulgaria
9. sparotok
10. hadjito
11. getmans1
12. stela50
13. zaw12929
14. rosiela
2. radostinalassa
3. leonleonovpom2
4. varg1
5. mt46
6. wonder
7. kvg55
8. planinitenabulgaria
9. sparotok
10. hadjito
11. getmans1
12. stela50
13. zaw12929
14. rosiela
Най-популярни
1. shtaparov
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. bojil
7. vidima
8. dobrota
9. ambroziia
10. donkatoneva
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. bojil
7. vidima
8. dobrota
9. ambroziia
10. donkatoneva
Най-активни
1. sarang
2. vesonai
3. radostinalassa
4. lamb
5. hadjito
6. samvoin
7. manoelia
8. mimogarcia
9. bateico
10. iw69
2. vesonai
3. radostinalassa
4. lamb
5. hadjito
6. samvoin
7. manoelia
8. mimogarcia
9. bateico
10. iw69